2021-12-09 05:05Pressmeddelande

Så firar svenskarna jul 2021: Covid-19 ökar - men svenskarna tänker fira jul med släkten

Trots att Covid-19 ökar kommer svenskarna att fira jul med familj och släkt, precis som innan pandemin. Förra julen uppgav 7 av 10 att julfirandet skilde sig åt till följd av pandemi och restriktioner – men julen 2021 väljer majoriteten av svenskarna att samlas igen.

Pandemin har förändrat både beteenden och köpmönster och redan förra året ökade onlineköpen generellt i landet – främst på grund av att man ville undvika trängsel, men svenskarna upplevde även att utbudet inom den digital handeln blivit bättre samt att det blivit enklare att handla digitalt. Denna trend håller i sig även denna jul, men i år planerar svenska folket att köpa fler julklappar än i fjol. 17 procent menar att de kommer öka sitt julklappsinköp detta år jämfört med 5 procent år 2020.

En anledning till fler julklappar kan vara att 6 av 10 svenskar i år kommer att fira jul med familj, släkt och vänner utanför det egna boendet. Under julen 2020 var motsvarande siffra 3 av 10 svenskar. Förra året firade även 12 procent av Sveriges befolkning jul ensam men inför årets jul har siffran minskat till 7 procent vilket innebär att färre personer sitter ensamma under julen.

I år planerar dubbelt så många svenskar att fira jul ihop med släkt och vänner utanför det egna boendet, jämfört med 2020. Detta kan bero på vaccination och att vi just nu inte har några restriktioner som sätter stopp för julfirandet 2021, säger Karin Hedelin-Lundén, affärsområdeschef på Origo Group.

Origo Group, ett av Sveriges ledande insikt- och undersökningsföretag, har samlat in 1023 svar via en riksrepresentativ webbpanel. Målgruppen är boende i Sverige och det är 50 procent män och 50 procent kvinnor som har svarat på enkäten. Undersökningen är gjord under v 48.

Origo Group bildades i augusti 2017 och har sin bakgrund i bolagen CMA Research, Markör Marknad & Kommunikation, Scandinfo Marketing Research, GreatRate, MIND Research och Investigo. Tillsammans är vi ett av Sveriges ledande insikts- och undersökningsföretag med cirka 80 medarbetare i Göteborg, Linköping och Stockholm.