2021-10-11 04:00Pressmeddelande

If och Euro Accident vinnare i Förmedlarnas val 2021

Årets vinnare i Förmedlarnas val 2021 är nu utsedda - och precis som tidigare år är det Euro Accident och If som tar hem segern i kategori Liv- och Sakförsäkring. Länsförsäkringar är dock hack i häl och tar hem priser för smidigt samarbete och innovation.

I över 10 år har Origo Group följt nöjdheten bland Sveriges försäkringsförmedlare gällande vad de tycker om samarbetet med de stora försäkringsbolagen. Totalt har 350 telefonintervjuer inom Liv- och Sakförsäkringar genomförts för att bland annat ta reda på servicegrad, relationer med mäklarhus och konkurrenskraftiga avgifter.

Inom Livförsäkringar finns det två riktiga vinnare. Euro Accident vinner ”Förmedlarnas val” då de har det starkaste erbjudandet i sin kategori, i kombination med utmärkt service. Priset ”Förmedlarnas val” baseras på en sammanvägning av tre frågor; helhetsomdöme, förväntansbild och rekommendationsvilja. Euro Accident vinner därför att de är det bolag som uppvisar starkast NPS-värde (Net Promoter Score) med siffran 61, som är ett av de högsta värdena som setts i Origo Groups referensbas sedan 2006, då de började mäta NPS.

Det andra bolaget som utmärker sig rejält inom kategori Liv är Länsförsäkringar som uppvisar starka förbättringar inom flera områden. De har både blivit bättre på att informera om sina produkter men även utvecklat samarbetet med förmedlarna i högre utsträckning än övriga bolag. Länsförsäkringar tar hem vinsten i delkategorin ”Enkelt och smidigt samarbete” plus att de vinner delkategorin ”Det mest innovativa bolaget”.

Inom Sakförsäkringar är det If som hamnar i topp i flera kategorier, precis som tidigare år. De vinner dels priset ”Förmedlarnas val” men även delkategorierna ”Enkelt samarbete”, ”Produktutbud” ”Servicekvalitet” och ”Skadereglering”.

Origo Group bildades i augusti 2017 och har sin bakgrund i bolagen CMA Research, Markör Marknad & Kommunikation, Scandinfo Marketing Research, MIND Research, GreatRate och Investigo. Tillsammans är vi ett av Sveriges ledande insikts- och undersökningsföretag med cirka 80 medarbetare i Göteborg, Linköping och Stockholm.